Menu

حوزه مدیریت مالی و اداری

نرم‌افزار مالی یکپارچه نوسا، مجموعه‌ای یکپارچه از نرم‌افزار‌های حوزه‌ی مدیریت مالی است که با هم‌افزایی حاصل از این یکپارچگی، ساختاری منعطف و حرفه‌ای را به منظور تعامل واحدهای گوناگون موسسات، شرکت‌ها، و سازمان‌ها فراهم می‌آورد. هر سازمان و شرکت به فراخور نیازها و شرایط فعلی خود، اقدام به تهیه‌ زیر سیستم‌های مورد نیاز خود می‌نماید، با تغییر شرایط و یا نیازمندی‌ها، این مجموعه‌ها می‌توانند مجموعه نرم‌افزارهای مورد استفاده خود را تکمیل نموده و در بخش‌های بیشتری از فرآیندهای سازمانی خود در قالب این سیستم بهره ببرند. این نرم‌افزار که بیش از 15 سال از شروع تولید و توسعه آن می‌گذرد، همچنان بر ستون‌های اولیه‌ی خود استوار بوده و همواره در حال تکمیل و بهبود می‌باشد. این استحکام که خود را در قالب قدمت نشان می‌دهد، از طراحی صحیح، ایده‌پردازی اصولی و اجرای کم نقص نشات می‌گیرد. این همان تعریف ما از "کیفیت" است، کیفیتی که در نهایت منجر به "رضایت" استفاده کنندگان می‌گردد.



پیشینه

بیش از سی سال از ارائه نخستین نسخه از نرم‌افزارهای تولیدی نوسا می‌گذرد. با استمرار فعالیت‌های حرفه‌ای، اکنون سه نسل از نرم‌افزارهای شرکت در اختیار استفاده‌کنندگان قرار گرفته است. تجربیات ارزشمند نوسا در این سه دهه، همواره به‌عنوان پایه‌های مستحکم در تولید سیستم‌های جدید مورد توجه بوده و یکی از علل کیفیت و کارایی نرم‌افزارها، پیشینه طولانی و قدرتمند شرکت در این حوزه است. سومین نسل از نرم‌افزارهای تولیدی نو سا، مجموعه‌ای یکپارچه از نرم‌افزارهای حوزه مدیریت مالی است که با ساختاری منعطف و حرفه‌ای به‌منظور تعامل واحدهای گوناگون مجموعه‌ها ارائه گردیده است. این استحکام که خود را در قالب قدمت نشان می‌دهد، از طراحی صحیح، ایده پردازی اصولی و اجرای کم نقص نرم‌افزارها نشأت می‌گیرد.

 

 



ویژگی‌های منحصر به فرد

در دنیای پر شتاب و پر رقابت امروز، نیاز به نرم‌افزار و توجه به آن، بیش از هر زمان دیگری است. به همین جهت، بازار تولید و ارائه سیستم‌های نرم‌افزاری در حوزه‌های گوناگون، از جمله سیستم‌های مالی، پر رونق تر از گذشته است. در این شرایط، هر نرم‌افزار دارای ویژگی‌ها و مزایای رقابتی خاص خود خواهد بود. سیستم مالی یکپارچه نوسا نیز از این قاعده مستثنی نیست و علاوه بر قدمت سی ساله و بیش از 6000 مشتری فعال، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که همزمان در کمتر نرم‌افزاری دیده می‌شود.

 

یکپارچگی یکی از مفاهیم گسترده و پیچیده در حوزه‌ی نرم افزار است، که دامنه‌ی وسیعی از ویژگی‌ها را در بر می‌گیرد. یکپارچگی در حوزه‌ی اطلاعات، تعاریف، رفتارها و گزارشات معنا پیدا می‌کند و عدم یکپارچگی در هر یک از این حوزه‌ها، می‌تواند مسبب بروز مغایرت‌ها و مشکلات ناخواسته‌ای باشد. سیستم مالی یکپارچه نوسا، به طور کامل و به معنای واقعی کلمه، در تمامی حوزه‌های پیش گفته یک سیستم یکپارچه است. مسلما مهمترین بخش یکپارچگی یک سیستم، یکپارچگی در اطلاعات است. بر اساس اصل یکپارچگی اطلاعات، بجز برای تهیه پشتیبان (Backup) نباید اطلاعات را در بیش از یک نقطه ذخیره نمود. زیرا نگهداری بیش از یک نسخه از هر داده‌ای، زمینه‌ساز بروز مغایرت بین نسخه‌های گوناگون آن اطلاعات خواهد شد. و در نتیجه وجود رویه‌ها و ابزارهایی برای کشف و رفع مغایرت ضروری خواهد بود. سیستم مالی یکپارچه نوسا، با در اختیار داشتن تنها یک بانک اطلاعاتی متمرکز، با ثبت آنی کلیه‌ی رویدادها از کلیه‌ی درگاه‌ها، و استفاده از متدولوژی صحیح نگهداری ما به ازای مالی هر یک از رویدادها، ساختاری یکپارچه را جهت ثبت و نگهداری اطلاعات و رویدادهای مالی در اختیار قرار می‌دهد.

بدون شک کسب و کارها نیز مانند موجودات زنده در طول حیات خود رشد می‌کنند و تغییرات گوناگونی را تجربه می‌نمایند. نرم‌افزار مالی نیز به عنوان قلب تپنده هر کسب و کار می‌بایست همگام با این تغییرات و این رشد و نمو، بالغ شده و دایره سرویس‌دهی خود را از بعد کمی و کیفی گسترش دهد. در غیر اینصورت، شرکت‌ها ناچار به تعویض نرم‌افزارهای مورد استفاده خود در زمان رشد و یا تغییرات اساسی می‌گردند و این تغییر، علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف تهیه، پیاده‌سازی و آموزش نرم‌افزار جدید، موجب ریزش اطلاعات موجود در نرم‌افزار قبلی می‌شوند. پدیده‌ای که معمولا از نظرها پنهان مانده و هزینه از دست رفتن بخشی از اطلاعات سنوات گذشته در سیستم جدید، خود را در آینده کسب و کار، نشان خواهد داد.
به همین منظور، نرم‌افزار مالی یکپارچه نوسا، در قالب زیر سیستم‌های گوناگون با مدل‌های متنوع و قابلیت فروش به شکل‌های مختلف، برای شرکت‌ها و سازمان‌ها در هر اندازه مناسب است. در صورت تغییر ابعاد و نیازمندیهای هر کسب و کار، بدون نیاز به تغییر نرم‌افزار، تنها با تکمیل سبد محصول و یا مدل مورد استفاده، نرم‌افزار قابلیت همخوانی با شرایط جدید را دارا می‌باشد.

در یک تقسیم‌بندی ساده، می‌توان مجموعه‌ی عملکردها و محتوای هر نرم‌افزار را به سه دسته تقسیم کرد:
هسته‌ی نرم‌افزار (Core): این بخش از نرم‌افزارها، توسط کاربر قابل تغییر نیست و توسط تیم تولید نرم‌افزار و در قالب نسخه‌ی قابل نصب نرم‌افزار، در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌گیرد.
تعاریف و تنظیمات (Definition): این بخش شامل کلیه‌ی تعاریف اولیه، فرم‌ها، گزارشات، تنظیمات و سایر موارد مرتبط می‌باشد.
اطلاعات (Data): شامل داده هایی است که تماما توسط کاربر ثبت شده و داخل بانک اطلاعاتی نرم افزار ذخیره می شود.
چنانچه به میزان مورد نیاز کاربر، قسمت تعاریف و تنظیمات را از بسته‌ی نرم‌افزاری، به محدوده عملیات کاربر منتقل کنیم، انعطاف پذیری سیستم را بالا برده‌ایم، و به کاربر امکان انجام تغییرات وسیعی را در بسته نرم‌افزاری مورد استفاده خواهیم داد. در سیستم مالی یکپارچه نوسا، با نیازسنجی دقیق و طراحی مناسب، محیطی قابل انعطاف و در عین حال ساده و کاربر پسند به عنوان محیط کاری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها در زمان تغییر نرم‌افزار، دسترسی به اطلاعات گذشته می‌باشد. راه حلی که در بسیاری مواقع به کار گرفته می‌شود، حفظ نرم‌افزار قبلی جهت تداوم دسترسی به داده‌های گذشته است؛ اما حفظ همزمان چند ساختار نرم‌افزاری، کاری دشوار و پرهزینه بوده و در عین حال به دلیل عدم دسترسی همزمان به کلیه اطلاعات، قابلیت مقایسه اطلاعات سنوات متوالی را غیر ممکن می‌سازد. راه حل اصولی و جامع این مساله، انتقال کامل اطلاعات مالی نرم‌افزار قدیمی به نرم‌افزار جدید است. راه حلی که ممکن است به دلیل عدم توانایی نرم‌افزار مقصد در پذیرش ساختار و جزییات اطلاعات نرم‌افزار قبلی، موجب از دست رفتن بخشی از اطلاعات و اصطلاحا پدیده ریزش اطلاعات گردد. نرم‌افزار مالی یکپارچه نوسا، با در اختیار داشتن ساختاری باز، وسیع و منعطف، قابلیت دریافت اطلاعات از ساختارها و نرم‌افزارهای گوناگون را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها فراهم می‌آورد و بدین ترتیب، یکی از چالش‌های اساسی آنها را در زمان تغییر نرم‌افزار، مرتفع می‌نماید.

با توجه به حساسیت بالای داده‌های مالی و اهمیت زمان در دسترسی به داده‌های آن، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نانوشته‌ی هر نرم‌افزار در این حوزه، استحکام و پایداری آن است. نرم‌افزار نیز همانند هر سازه‌ی مهندسی دیگری، برای دستیابی به این استحکام، نیازمند ستون‌های قابل اتکایی است. طراحی اصولی و بر اساس ساختارهای درست، حفظ و راهبری تنها یک نسخه از کد اجرایی برنامه، تست و عیب‌یابی کامل نرم‌افزارها قبل از ارائه به بازار، تعریف مکانیزم‌های صحیح جهت انتقال کاستی‌ها و مشکلات احتمالی نرم‌افزار از جانب استفاده‌کنندگان و بروزرسانی مداوم نرم‌افزارها همگی نقش این ستون‌ها را بازی می‌کنند. سیستم مالی یکپارچه نوسا، با نگاه به موارد پیش گفته، و با تکیه بر تجربه‌ی تولید و ارائه دو نسل قبلی نرم‌افزارهای تولیدی شرکت نوسا، یکی از پایدارترین سیستم‌های نرم‌افزاری این حوزه است.

 

زیر سیستم‌ها

سیستم مالی یکپارچه نوسا، در حال حاضر شامل 10 زیر سیستم می‌باشد. هر یک از این نرم‌افزارها، به فراخور وظایف عملیاتی خود، با سایر اجزا، در ارتباطی تنگاتنگ هستند. در ادامه، اسامی این زیر سیستم‌ها را مشاهده خواهید نمود.

نرم‌افزار حسابداری

هسته‌ی مرکزی سیستم مالی یکپارچه نوسا، که محل تجمیع اطلاعات مالی کلیه‌ی زیر سیستم‌هاست.  

نرم‌افزار حقوق و دستمزد و جبران خدمات

در این زیر سیستم اطلاعات پرسنلی و حقوق و دستمزد نگهداری و محاسبات مربوطه انجام می‌شود.  

نرم‌افزار خزانه‌داری و دریافت و پرداخت

ثبت، کنترل و مدیریت عملیات سررسیدی و عملیات مبتنی بر مدارک در این نرم‌افزار انجام می‌پذیرد.  

نرم‌افزار احکام پرسنلی، آموزشی و رفاهی

این زیرسیستم، وظیفه‌ ثبت و مدیریت جزییاتی از قبیل اطلاعات کارگزینی، رفاهی و آموزش پرسنل را به عهده دارد.  

نرم‌افزار گزارش‌های خاص و صورت‌های مالی

ابزاری به منظور ارائه‌ی صورت‌های مالی اساسی به همراه یادداشت‌های توضیحی پیوست، با ساختاری باز و منعطف  

نرم‌افزار انبار و کنترل موجودی

مدیریت عملیات مرتبط با کالاها، از پیش از ورود تا خروج با تمام جزییات مربوطه، در این نرم‌افزار انجام می‌شود.  

نرم‌افزار مدیریت هزینه و خرید

ابزاری به منظور ثبت متمرکز هزینه ها و استخراج اطلاعات مرتبط با آن‌ها بر منظور استفاده در سایر بخش‌ها  


نرم‌افزار اموال و کنترل دارایی‌های ثابت

در این نرم افزار، کلیه‌ی اطلاعات عملیاتی و مالی مرتبط با دارایی‌های ثابت ثبت و مدیریت می‌شود.  

نرم‌افزار فروش کالا و خدمات

عملیات فروش کالا و خدمات با امکان ثبت تمام جزییات و دریافت انواع گزارشات در این زیر سیستم مدیریت می‌شود.  

نرم‌افزار حسابداری و بودجه مالی تعهدی دولتی

این نرم‌افزار وظیفه‌ی مستند سازی عملیات سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی را بر اساس استاندارد جدید بر عهده دارد.  

راهکارها

هر سازمان و شرکت، به فراخور نیاز و ساختار کاری، نیازمند مجموعه‌ای از نرم افزارها در حوزه مالی می‌باشد. نرم افزار حسابداری به عنوان هسته‌ی این سیستم و سایر زیر سیستم‌ها به عنوان ابزارهای عملیاتی در دسترس خواهند بود. هر یک از این زیر سیستم‌ها، از یک طرف با نرم افزار حسابداری و از طرف دیگر بر حسب تعریف و نوع گردش کار، با سایر زیر سیستم‌ها در ارتباط بوده و در ساختاری یکپارچه، محیطی حرفه ای و قابل اطمینان را در اختیار قرار می‌دهد. این ارتباط یکپارچه، در کنار امکانات اختصاصی که مناسب حوزه های فعالیت خاص می‌باشد، موجب هم‌افزایی قابلیت ها و توانایی‌های سیستم شده و به عنوان راهکار خاص آن حوزه، قابل استفاده خواهد بود.
به منظور آشنایی با راهکار پیشنهادی نوسا برای شرکت یا سازمان شما، به صفحه‌ی اختصاصی راهکار مناسب خود وارد شوید:

تعدد تامین کنندگان و مشتریان، تنوع تعداد و طبقه بندی کالاها، تعداد بالای اسناد دریافتی و پرداختی، حجم بالای فعالیت اعتباری، تراکنش بالای عملیات بین واحدهای گوناگون و نیاز به اطلاعات به‌لحظه از درهم‌کرد اطلاعات اجزاء مختلف، از نیازمندی‌ها و ویژگی‌های این نوع حوزه فعالیت است.  

پشتیبانی و خدمات جانبی

سیستم مالی یکپارچه‌ی نوسا، همانند هر مجموعه نرم‌افزاری دیگر، به منظور کارکرد مناسب و برآورده نمودن انتظارات مشتریان نیازمند مجموعه‌ای از خدمات و سرویس‌های مرتبط می‌باشد. این سرویس‌ها و خدمات در قالب دو دسته‌ی کلی خدمات پشتیبانی، و خدمات جانبی ارائه می‌شوند. خدمات پشتیبانی، در زمان خریداری بسته‌ی نرم‌افزاری و پس از آن بر اساس ضوابط خدمات پس از فروش، به مشتریان ارائه می‌گردد. خدمات جانبی، به آن دسته از خدماتی اطلاق می‌شود، که مهیا کننده‌ی زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت راه‌اندازی سیستم می‌باشد.

خدمات پشتیبانی

  • نصب و راه اندازی
  • آموزش
  • استقرار
  • رفع اشکال
  • ارائه نسخ جدید

خدمات جانبی

  • خدمات سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط با محیط پیاده سازی نرم افزار
  • نصب شبکه‌های رایانه‌ای LAN و WAN
  • خدمات مشاوره مالی
  • خدمات تبدیل اطلاعات مالی از سایر نرم‌افزارها