Menu

حوزه مدیریت اطلاعات

سیستم مدیریت اطلاعات نوسا، مجموعه‌ای از نرم‌افزار‌های حوزه‌ی مدیریت اطلاعات است که با یکدیگر در ارتباط بوده و با هم‌افزایی حاصل از این یکپارچگی، ساختاری منعطف و حرفه‌ای را به منظور تعامل واحدهای گوناگون شرکت‌ها و سازمان‌ها فراهم می‌آورد. هر سازمان و شرکت به فراخور نیازها و شرایط فعلی خود، اقدام به تهیه‌ی زیر سیستم‌ها و نرم‌افزارهای مورد نیاز خود می‌نماید. و در آینده و با تغییر شرایط و یا نیازمندی‌ها، می‌تواند مجموعه نرم‌افزارهای مورد استفاده خود را تکمیل نموده، بخش‌های بیشتری از فرآیندهای سازمانی خود را، در قالب این سیستم ثبت و ضبط نماید. این سیستم که بیش از 29 سال از شروع تولید و توسعه آن می‌گذرد، همچنان بر ستون‌های اولیه‌ی خود استوار بوده، در حالت تکمیل و بهبود می‌باشد. این استحکام که خود را در قالب قدمت نشان می‌دهد، از طراحی صحیح، ایده‌پردازی اصولی و اجرای کم نقص نشات می‌گیرد و این، همان تعریف ما از "کیفیت" است. کیفیتی که در نهایت منجر به "رضایت" می‌گردد.



پیشینه

شرکت نوسا، به پشتوانه‌ی طراحی و تولید نسل‌های قبلی نرم‌افزارهای خود، در سال 1381 طراحی و تولید نسل تازه‌ی نرم‌افزارهای خود را، تحت سیستم عامل ویندوز آغاز نمود. این سیستم در طول عمر 15ساله‌ی خود، همواره در حال توسعه و تکمیل بوده و امروز به مجموعه‌ای عظیم شامل شش زیر سیستم، که هر یک مجموعه‌ای پر بار از امکانات و توانمندی‌هاست، تبدیل شده و همچنان در مسیر رشد و پیشرفت گام بر می‌دارد.

 

 

 

 

 

ویژگی‌های منحصر به فرد

امروزه اطلاعات در توسعه و تصمیمات مراکز و سازمان‌ها نقش حیاتی را ایفا می‌کند، از آنجا که حفظ و نگهداری و دسترسی سریع و دقیق به اطلاعات از اهمیتی ویژه‌ای برخوردار است لذا نیاز به نرم‌افزار، بیش از هر زمان دیگری مشهود است. به‌همین جهت، بازار تولید و ارائه سیستم‌های نرم‌افزاری در حوزه‌های مدیریت اطلاعات، پر رونق‌تر از گذشته است. در این شرایط، هر نرم‌افزار دارای ویژگی‌ها و مزایای رقابتی خاص خود خواهد بود. سیستم مدیریت اطلاعات نوسا نیز از این قاعده مستثنی نیست و علاوه بر قدمت سی ساله و بیش از 600 مشتری فعال، دارای دو ویژگی منحصر به فرد است که همزمان در کمتر نرم‌افزاری دیده می‌شود.


در یک تقسیم‌بندی ساده، می‌توان مجموعه‌ی عملکردها و محتوای هر نرم‌افزار را به سه دسته تقسیم کرد:
هسته‌ی نرم‌افزار (Core): این بخش از نرم‌افزارها، توسط کاربر قابل تغییر نیست و توسط تیم تولید نرم‌افزار و در قالب نسخه‌ی قابل نصب نرم‌افزار، در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌گیرد.
تعاریف و تنظیمات (Definition): این بخش شامل کلیه‌ی تعاریف اولیه، فرم‌ها، گزارشات، تنظیمات و سایر موارد مرتبط می‌باشد.
اطلاعات (Data): شامل داده‌هایی است که توسط کاربر ثبت شده و داخل بانک اطلاعاتی نرم‌افزار ذخیره می‌شود. چنانچه به میزان مورد نیاز کاربر، قسمت تعاریف و تنظیمات را از بسته‌ نرم‌افزاری، به محدوده عملیات کاربر منتقل کنیم، انعطاف‌پذیری سیستم را بالا برده‌ایم، و به کاربر امکان انجام تغییرات وسیعی را در نرم‌افزار خواهیم داد. در این سیستم، با نیازسنجی دقیق و طراحی مناسب، محیط کاری قابل انعطاف، ساده و کاربر‌پسند در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نانوشته‌ی هر نرم‌افزار در این حوزه، استحکام و پایداری آن است. نرم‌افزار نیز همانند هر سازه‌ی مهندسی دیگری، برای دستیابی به این استحکام، نیازمند ستون‌های قابل اتکایی است. طراحی اصولی و بر اساس ساختارهای درست، حفظ و راهبری تنها یک نسخه از کد اجرایی برنامه، تست و عیب‌یابی کامل نرم‌افزارها قبل از ارائه به بازار، تعریف مکانیزم‌های صحیح جهت انتقال کاستی‌ها و مشکلات احتمالی نرم‌افزار از جانب استفاده‌کنندگان و بروزرسانی مداوم نرم‌افزارها همگی نقش این ستون‌ها را بازی می‌کنند. سیستم مدیریت اطلاعات نوسا، با نگاه به موارد پیش گفته، و با تکیه بر تجربه‌ی تولید و ارائه نسل‌های قبلی نرم‌افزارهای تولیدی شرکت نوسا، یکی از پایدارترین سیستم‌های نرم‌افزاری این حوزه است.

نرم‌افزارهای‌ حوزه مدیریت اطلاعات

سیستم مدیریت اطلاعات نوسا، در حال حاضر شامل 6 نرم‌افزار می‌باشد که هر یک از آن‌ها به فراخور وظایف خود و برحسب نیازها و اهداف مراکز و سازمان‌ها قابل استفاده می‌باشد. در ادامه، اسامی آن‌ها را مشاهده خواهید نمود.

نرم‌افزار آرشیو و فروش منابع دیجیتال

این نرم‌افزار، ذخیره، نگهداری و سازمان‌دهی منابع دیجیتال و محتواهای اسناد موجود در مراکز اطلاع‌رسانی، آرشیوها و سازمان‌ها را همراه با شیوه‌های متعدد دسترس‌پذیری به آن‌ها، فراهم می‌کند. ادامه...


نرم‌افزار نگهداری موجودی فیزیکی و گردش امانات

وظیفه نگهداری موجودی نسخه‌های فیزیکی اسناد و منابع را به دلایلی مانند امانت و ارائه خدمات در کتابخانه‌ها و یا مستندسازی اسناد اداری در سازمان‌ها و شرکت‌ها، بر‌عهده دارد. ادامه...

نرم‌افزار مدیریت فرایندها

 تعریف کار و گردش کارهای مربوط به آن، تخصیص وظایف، اطلاع‌رسانی‌های مربوط به وضعیت مراحل کار و در نهایت کنترل پیشرفت کار در این نرم‌افزار مدیریت می‌شود.

نرم‌افزار مدیریت اطلاعات کتاب‌شناختی (سیمرغ)

فهرست‌نویسی و ورود اطلاعات هر نوع منبع چاپی در پایگاه‌های تخصصی  مربوط به خود، آماده‌سازی منابع،  نگهداری اطلاعات و جستجو‌پذیر کردن آن‌ها، در این نرم‌افزار انجام می‌شود. ادامه...

پورتال نوسا و سیمرغ

با امکانات مدیریت محتوا به منزله سایت اختصاصی کتابخانه بوده و خدمات کتابخانه مانند درخواست عضویت، جستجو، ملاحظه درختواره منابع دیجیتال و سرویسهای امانت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ادامه ...

 



نرم‌افزار مدیریت اطلاعات میراث فرهنگی ققنوس

این نرم‌افزار ضمن حفظ امنیت اطلاعات، سازمان‌دهی و ارائه خدمات اطلاع‌رسانی، دسترسی به اطلاعات را نیز برای مراکزی مانند موزه‌ها و مراکز میراث فرهنگی فراهم می‌کند. ادامه...


راهکارها

هر سازمان، شرکت و مرکز اطلاع‌رسانی و آرشیوی برای حفظ، نگهداری و دسترسی آسان به منابع اطلاعاتی خود نیازمند مجموعه‌ای از نرم‌افزارها در حوزه مدیرت اطلاعات می‌باشد لذا انتخاب و پیاده‌سازی نرم‌افزارهایی کامل و همگون با ساختار و سیاست‌های خاص و تنوع موجودیت اطلاعاتی هر سازمان بسیار حایز اهمیت است. شرکت نوسا به مراکز و سازمان‌های مختلف، بسته به ضرورت‌ها و نیازهایشان، مدل خاصی از نصب و پیاده‌سازی سیستم‌های نرم‌افزاری خود را در قالب یک راهکار، پیشنهاد می‌نماید. در ارائه این راهکار، عوامل مختلفی از جمله نوع منابع و اسناد، شکل سازمانی، وسعت و فراگیری، امکانات سخت‌افزاری و شبکه‌ای، نیروی انسانی متخصص، شیوه‌های مدیریت و کنترل دسترسی به منابع مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.
جهت آشنایی با راهکار پیشنهادی نوسا برای شرکت یا سازمان شما، به صفحه‌ی اختصاصی راهکار مناسب خود وارد شوید:

دانشگاه‌ها معمولاً برحسب تقسیم‌بندی رشته و گروههای آموزشی به تعدادی دانشکده تقسیم می‌شوند و باهدف ترویج علم، در زمینه‌‌های مختلف علوم و فنون به ارائه آموزش و انجام پژوهش می‌پردازند. دانشگاه‌های دولتی، آزاد، غیر‌انتفاعی، پیام‌نور، جامع علمی‌ و کاربردی در این رده قرار می‌گیرند. مراکز آموزش عالی نیز مؤسساتی هستند که به‌ صورت مستقل و یا تابعه دانشگاه‌ها ایجاد شده و اهم فعالیت‌ آنها، آموزشی است مانند مراکز آموزش عالی زیر نظر وزارت درمان و بهداشت.

پشتیبانی و خدمات جانبی

سیستم مدیریت اطلاعات نوسا، همانند هر مجموعه نرم‌افزاری دیگر، به منظور کارکرد مناسب و برآورده نمودن انتظارات مشتریان نیازمند مجموعه‌ای از خدمات و سرویس‌های مرتبط می‌باشد. این سرویس‌ها و خدمات در قالب دو دسته‌ی کلی خدمات پشتیبانی، و خدمات جانبی ارائه می‌شوند. خدمات پشتیبانی، در زمان خریداری بسته‌ی نرم‌افزاری و پس از آن بر اساس ضوابط خدمات پس از فروش، به مشتریان ارائه می‌گردد. خدمات جانبی به آن دسته از خدماتی گفته می‌شود که خارج از خدمات پشتیبانی بوده و شرکت نوسا با توجه به ساختارها و نیازهای گوناگون کتابخانه‌ها، سازمان‌ها، مراکز اسناد و آرشیو، و با دریافت هزینه جداگانه آن‌ها را ارائه می‌دهد:

 خدمات پشتیبانی
  • نصب و راه اندازی
  • آموزش
  • رفع اشکال
  • ارائه نسخ جدید

خدمات جانبی

  • خدمات در زمینه شبکه‌های گسترده کامپیوتری
  • تبدیل اطلاعات از سایر نرم‌افزارها
  • خدمات در حوزه پایگاه داده SQL
  • خدمات مربوط به بستر ارتباطی راه دور (SOAP)