Menu

جستجو در شبکه سیمرغ

 

 

شبکه سیمرغ به عنوان اولین شبکه اطلاع‌رسانی جامع علمی کشور

 شبکه سیمرغ، از طریق خطوط اینترنت و با تکیه بر پشتوانه قوی نرم‌افزار سیمرغ در سازگاری با اینترنت و فضای مجازی، ارتباط تمامی میزبان‌ها را با یکدیگر برقرار کرده و شبکه‌ای بهنگام و منسجم از تمامی مراکز مجهز به سیمرغ ایجاد کرده‌است. از آن‌جا که این شبکه، یک شبکه بهنگام بوده و تمامی اطلاعات را مستقیماً از مراکز اطلاع‌رسانی بزرگ و مرجع کشور به دست استفاده کنندگان می‌رساند، یکی از محبوب‌ترین راه‌های به دست‌ آوردن منابع اطلاعاتی برای کاربران به شمار می‌رود.

 

 

 

 

 

 

شرکت نوسا برای توسعه خدمات جستجو و بازیابی اطلاعات و فراهم کردن شرایط جستجوهای همزمان، با بکارگیری مدل دوبلین به عنوان مدل عمومی برای محاوره (واسط کاربر) و نیز مدل شبکه online در ساختارهای نرم افزاری خود، رویکردی با نام شبکه سیمرغ را پدیدآورد. در شبکه سیمرغ از کتابخانه های سیمرغ تشکیل می شود که هر کتابخانه بعنوان یک گره (Node) از شبکه سیمرغ تعریف می‌شود و کاربر با اتصال به یک میزبان سیمرغ وارد شبکه Online شده و می‌تواند در یک لحظه در چندین کتابخانه جستجو کند. هنگام اتصال به یک کتابخانه، نرم ‌افزار در مدت زمان محدودی به دنبال مراکز زنده و فعال میزبان سیمرغ می‌گردد و سپس تمام مراکز فوق را در لیست مراکز اطلاع رسانی در اختیار کاربر قرار‌ می‌دهد تا از میان آن‌ها مواردی را که می‌خواهد انتخاب کند.
هر یک از مراکز اسناد و کتابخانه‌های کشور، بعد از تجهیز به نرم‌افزار سیمرغ و سرویس‌دهی روی شبکه اینترنت به عنوان یک میزبان سیمرغ شناخته خواهند شد. میزبان‌های شبکه سیمرغ از طریق این شبکه مجازی قادر به برقراری ارتباط با سایر کتابخانه‌ها و مراکز اسناد موجود در شبکه سیمرغ خواهند بود.

قابلیت‌ها و امکاناتی که این شبکه در اختیار کاربران قرار می‌دهد عبارتند:

  • امکان جستجوی همزمان بین یک یا چند مرکز اطلاع‌رسانی
  • امکان انتخاب مراکز موردنظر برای جستجو توسط کاربر
  • امکان جستجو در انواع منابع و مدارک اطلاعاتی- پشتیبانی از استاندارد دوبلین
  • امکان مشاهده موجودی واقعی هر مرکز در هر لحظه

  
با ارائه اولین نسخه نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال نوسا، به نام نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال سیمرغ در سال 1387، بسیاری از مراکز اطلاع‌رسانی مهم کشور در شبکه سیمرغ، محتوای دیجیتال منابع اطلاعاتی خود را نیز به مرور در این شبکه قرار داده و هر روز محتوا و سطح علمی این شبکه را بالاتر برده و به گسترده‌تر شدن بار علمی این شبکه کمک می‌کنند.