Menu

راهکار‌های مبتنی بر RFID

Radio Frequency IDentification (RFID)     

  آر اف آی دی ترجمه مخفف عبارت شناسائی با فرکانس رادیوئی است که به عنوان جدیدترین تکنولوژی شناسائی به نحوی گسترده در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. مزایای این تکنولوژی جهت  افزایش سرعت و دقت در کلیه فرآیندهائی که نیاز به شناسائی دارد به حدی است که امروزه بسیاری از کمپانی ها و سازمان های دولتی و خصوصی در سرتاسر دنیا اقدام به انجام پروژه های بزرگ جهت بهره گیری از این تکنولوژی جهت تسریع و بهبود فرآیندهای خویش را دارند. قرارداشتن آر.اف.آی.دی در فهرست 10 تکنولوژی برتر دنیا در پنج سال گذشته خود گواهی دیگر بر اهمیت روزافزون این تکنولوژی در زمینه های مختلف زندگی بشر می باشد. این فن­آوری بدلیل مزایای بسیار برتر آن در مقایسه با سایر فن­آوری­ها، به نحوی متمایز مورد توجه قرار گرفته و هم­اکنون در دنیا، اکثر سیستم­های شناسائی با استفاده از این فن­آوری طراحی و پیاده­سازی می­گردند ... ادامه مطلب    

معرفی گروه IRAN RFID

گروه تخصصی IRAN RFID با هدف فعالیت در کلیه زمینه های مرتبط با تکنولوژی RFID شروع به فعالیت نمود. مشاوره، طراحی، پیاده سازی راه حل های جامع اتوماسیون مبتنی بر تکنولوژی RFID و همچنین تامین و ارائه تجهیزات سخت افزاری مربوطه از جمله فعالیت های اصلی IRAN RFID می باشد. همکاری گروه با شرکت نرم افزار و سخت افزار ایران (نوسا) در زمینه طراحی و تولید نرم افزارهای لازم جهت تحقق راه حل های ارائه شده، توان فنی گروه را جهت انجام خدمات فنی با کیفیت بالا، مضاعف نموده است. از طرفی تجربه گروه تخصصی IRAN RFID در خصوص تحقیق و پژوهش مداوم در بازار بین المللی RFID و همچنین تست و پایش سخت افزارهای مربوطه و شناسائی شرکت های معتبر خارجی که سخت افزارهای با کیفیت بالا تولید می نمایند از جمله فعالیت های دائمی این گروه می باشد. بدین ترتیب این گروه آمادگی تامین و ارائه سخت افزارهای RFID با بهترین کیفیت و قیمت مناسب و ارائه آن به مشتریان را در کوتاهترین زمان ممکن میسر نموده است.  ادامه مطلب


شناسه های RFID 

وظيفه اوليه يک شناسه RFID ، ذخيره داده و ارسال آن به يک بررسی کننده است. در ساده ترين حالت، يک شناسه شامل يک تراشه الکترونيکی و يک آنتن است که در يک بسته در کنار يکديگر قرار می گيرند. تراشه موجود در شناسه های RFID از حافظه ای با قابلیت فقط خواندنی و یا خواندنی / نوشتنی به منظور ذخيره و بازیابی داده و در برخی موارد تغيير داده استفاده می نماید. 

 شناسه های فعال در مقابل شناسه های غیرفعال

 شناسه های فعال به آن دسته از شناسه های RFID اطلاق می شود که بر روی برد اصلی آنان يک باطری نصب شده باشد. در زمانی که لازم است شناسه RFID داده ذخيره شده در خود را برای داده خوان ارسال نمايد، از این منبع برای کسب توان لازم جهت انتقال داده استفاده می گردد (مشابه نقش باطری موجود در تلفن های همراه). بدين دليل، شناسه های فعال قادر به برقراری ارتباط با داده خوان هايی می باشند که دارای قدرت کمتری می باشند و می توانند اطلاعات را تا محدوده بيشتری نیز ارسال نمایند ( به عنوان نمونه ده ها متر). علاوه بر این، شناسه های فعال عموما" دارای حافظه های زیادی نیز می باشند (به عنوان نمونه تا 128 کيلوبایت). شناسه های فعال در مقام مقايسه نسبت به شناسه های غیرفعال بزرگتر بوده و از پيچيدگی بيشتری نیز برخوردارند. ادامه مطلب

انواع شناسه‌های RFID

داده خوان های RFID قابلیت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی شناسه های RFID را دارا می باشند. در تکنولوژی RFID بدلیل استفاده از فرکانس رادیوئی جهت ارتباط بین داده خوان و شناسه نیازی به دید مستقیم بین دستگاه داده خوان و شناسه نمی باشد و تنها در صورتی که شناسه در محدوده دید آنتن قرار گیرد ارتباط بین شناسه و داده خوان امکان پذیر خواهد شد. داده خوان های RFID بر اساس استانداردها به 3 دسته تقسیم می شوند.

 1- LF : داده خوان های فرکانس پائین که غالبا برای خواندن شناسه ها در پائین تر از 10cm مورد استفاده قرار می گیرد. 

 2- HF : داده خوان های فرکانس بالا که برای خواندن شناسه های تا محدوده 1 متر مورد استفاده قرار می گیرد.

 3- UHF : داده خوان های با فرکانس های خیلی بالا که برای خواندن شناسه های تا محدوده ده ها متر مورد استفاده قرار می گیرد. میزان این محدوده به توان داده خوان، نوع شناسه مورد استفاده و آنتن مورد استفاده جهت داده خوان دارد. با این توضیحات برای هر یک از کاربردهای RFID در زمینه های مختلف براساس نوع استفاده و استانداردهای موجود، داده خوان مناسب و آنتن مربوطه انتخاب می گردد. همچنین در برخی موارد آنتن داده خوان بصورت یکپارچه با داده خوان طراحی و تولید می گردد.

جهت پیاده سازی یک راه حل مبتنی بر تکنولوژی RFID توسط شرکت های مجری مراحل زیر را به انجام می رسانند.

1- انتخاب سخت افزارهای مناسب 

2- طراحی و برنامه نویسی نرم افزارهای مورد نیاز راه حل 

3- پیاده سازی و استقرار سخت افزارها و نرم افزارها و انجام مراحل یکپارچگی کل اجزای راه حل 

 حال با توجه به اینکه تکنولوژی RFID در زمره تکنولوژی های Hi-Tech بشمار می رود و سرمایه گذاری در این زمینه برای شرکت هائی که در این زمینه فعالیت می نمایند به لحاظ اقتصادی بسیار پرخطر می باشد شرکت ها به دو روش به مشتریان خود راه حل های مبتنی بر RFID را ارائه می نمایند. 

 1- راه حل های آماده: راه حل هائی که کلیه سرمایه گذاری های لازم از جمله تحقیق و توسعه، انتخاب ابزارهای مناسب، تولید اجزای موردنیاز و انجام طرح به صورت پایلوت را انجام داده و کل راه حل بصورت یک سیستم پایلوت قابل تست عملیاتی و واقعی می باشد. در این حالت ریسک خرید مشتری به شدت کاهش می یابد زیرا عملکرد واقعی کل سیستم ها را می توان با استفاده از ارزیابی سیستم پایلوت بررسی نمود.

 2- راه حل های خاص: راه حل هائی که با توجه به نیازهای مشتریان طراحی می شود و با توجه به نیازهای خاص مشتری سخت افزارها و نرم افزارها و انجام یکپارچگی کل سخت افزارها و نرم افزارها به انجام می رسد. در پیاده سازی تکنولوژی RFID به این روش درک متقابل کارفرما و پیمانکار از سیستم مورد نظر و تکنولوژی RFID بسیار حائز اهمیت بوده و همچنین سطح دانش تیم مجری در زمینه RFID و مبحث تخصصی مربوط به سیستم نقشی اساسی در موفقیت پروژه ایفاء می نماید. باتوجه به اینکه اغلب پروژه های از این نوع، بصورت مناقصه به پیمانکاران واگذار می گردد، انجام فاز شناخت توسط مشاور ذیصلاح و تهیه RFP فنی جهت انجام مناقصه ضروری می باشد.

خدمات گروه ایران آر.اف.آی.دی خدمات تخصصی زیر جهت توسعه مفاهیم تکنولوژی RFID و همکاری جهت بهره گیری صحیح این تکنولوژی در سازمان های دولتی و خصوصی توسط گروه ایران آر.اف.آی دی ارائه می گردد. 

 1- برگزاری دوره های آموزشی آشنائی با تکنولوژی RFID

 2- انجام خدمات تخصصی مشاوره و امکان سنجی پیاده سازی تکنولوژی RFID 

 3- انجام طرح های شناخت و تهیه RFP جهت برگزاری مناقصه RFID 

 4- ارائه طرح و پیاده سازی پروژه های RFID

 5- تامین تجهیزات RFID



داستان موفقیت - پیاده سازی تکنولوژی RFID در کتابخانه فرهنگستان هنر

کتابخانه فرهنگستان هنر با بیش از 80 هزار نسخه منابع کتابشناختی به عنوان یکی از کتابخانه های تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می نماید. کتابخانه فرهنگستان هنر هم اکنون مجهز به سیستم کتابخانه دیجیتال سیمرغ جهت ارائه سرویس های مختلف به اعضاء و مخاطبان بوده و نظر به غنی بودن و بروز بودن کتابخانه از نظر اسناد مرتبط با هنر در کشور منحصربفرد می باشد.

با توجه به مطالب گفته شده مسئولین فرهنگستان و مدیریت کتابخانه فرهنگستان هنر جهت ارتقای خدمات به مخاطبان کتابخانه در صدد استفاده از بروزترین تکنولوژی ها برآمدند و حاصل تحقیقات و بررسی های بعمل آمده در فرهنگستان هنر منجر به انتخاب تکنولوژی های RFID جهت بهبود و ارتقای سرویس ها و تسهیل در مدیریت و راهبری کتابخانه گردید.

پروژه پیاده سازی تکنولوژی RFID در کتابخانه فرهنگستان هنر با توجه به همکاری نزدیک شرکت نرم افزار و سخت افزار ایران(نوسا) و گروه ایران RFID و همچنین تحقق راه حل پیاده سازی تکنولوژی RFID در کتابخانه ها و مراکز اسناد بصورت همبسته بر روی سیستم جامع اطلاع رسانی سیمرغ به نوسا واگذار شد که این پروژه با همکاری متقابل تیم های پروژه، با موفقیت در این کتابخانه پیاده سازی و اجراء گردید.

 همکاری مسئولین و کارشناسان کتابخانه فرهنگستان هنر با تیم اجرائی پروژه و کنترل مناسب و موثر پروژه توسط تیم اجرائی و علاوه بر آن کیفیت سخت افزارها و نرم افزارهای کل راه حل، از جمله عوامل موفقیت این پروژه بوده است. مشاهده سایر تصاویر