Menu

سرویس ابری مدیریت اطلاعات

 

سرویس‌‌های ابری سیستم مدیریت اطلاعات نوسا

در سرویس‌های ابری نوسا، مشتری حق امتیاز استفاده از نرم‌افزار را، برای مدت محدود و به‌صورت ابری خریداری می‌کند. بدین صورت که مشتری از طریق اینترنت به نرم‌افزار نصب شده بروی سرورهای شرکت نوسا و بانک اطلاعاتی اختصاصی خود، دسترسی پیدا می‌کند. از محاسن این روش، علاوه بر پایین‌تر بودن هزینه‌ی استفاده، می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه‌های خریداری و نگهداری سرور، زیرساخت شبکه و ... اشاره نمود.

 

 

در حال حاضر، ذخیره در فضای ابری یکی از ساده‌ترین و کم دردسرترین شیوه‌های موجود ذخیره اطلاعات است. در اصل فضای ابری مجموعه‌‌ای از کامپیوترهای به هم متصل شده می‌باشد که به عنوان یک سیستم واحد عمل می‌کنند. در این حالت هر کاربر تنها با اتصال به این سیستم قادر خواهد بود تا از یک یا چند سرویس مختلف استفاده کند. لازم به ذکر است که این سرویس نیاز به بک‌آپ گیری ندارد. از دیگر مزایای فضاهای ابری می‌توان سهولت استفاده از آن، امنیت زیاد، از بین نرفتن اطلاعات، قابل استفاده بودن در هر مکان، صرفه‌جویی در هزینه‌های خریداری و نگهداری سرور و ... را نام برد.


سرویس قاف و سرویس سام نوسا

شرکت نرم‌افزار و سخت‌افزار ایران (نوسا)، بعد از توسعه و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای مختلف اتوماسیون کتابخانه و ارائه آنها به کاربران، در پی کاهش هزینه‌های کتابخانه‌ها و مراکز اسناد کوچکتر، دو طرح قاف و سام را پیشنهاد می‌دهد.
هدف از ارائه این دو طرح‌ توسط شرکت نوسا، مکانیزاسیون و ایجاد امکان اطلاع‌رسانى مطلوب براى کتابخانه‌ها و مراکز اسناد کوچک از طریق شبکه جهانى اینترنت، با کمترین هزینه ممکن می‌باشد. در واقع طرح‌های قاف و سام، سرویس‌های نرم‌افزاری ابری هستند که امکاناتی مشابه امکانات نرم‌افزار جامع اطلاع‌رسانی سیمرغ را به کاربران ارائه می‌دهند.

ایده اصلی این دو طرح، ارائه سرویس نرم‌افزار جامع اطلاع‌رسانی سیمرغ به جای فروش این نرم‌افزار به کاربران است. مراکز عضو، با دریافت این سرویس‌ها، می‌توانند اطلاعات مورد نیاز نرم‌افزار را، از طریق قابلیت ورود اطلاعات از راه دور و با توجه به امکانات متعدد نرم‌افزار سیمرغ، وارد پایگاه‌های اطلاعاتی در سرور سیمرغ کرده و بعد از آن از تمامی امکانات و قابلیت‌های موجود در نرم‌افزار جامع اطلاع‌رسانی سیمرغ بهره‌مند ‌شوند.

از جمله ویژگیهای دو طرح قاف و سام، برخورداری از نرم‌افزار گردش امانات سیمرغ است که به شکل کامل و همراه با همه قابلیتهای مربوط به آن از قبیل سرویس‌های امانت، رزرو، مطالعه در محل، سیستم اطلاع‌رسانی از طریق Email و  SMS، در اختیار کاربران عضو این طرح قرار می‌گیرد.

 

دلایل ارائه سرویس‌های ابری ( طرح‌های قاف و سام)
هر سیستم نرم‌افزاری، برای راه‌اندازی و استقرار کامل، نگهداری و پشتیبانی همه‌جانبه، مستلزم پرداخت هزینه‌های متعدد و مختلفی است. هزینه‌هایی مثل خرید نرم‌افزار، راه‌اندازی شبکه، تهیه سخت‌افزار لازم، پشتیبانی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، بروزرسانی قطعات سخت‌افزاری و برنامه‌های نرم‌افزاری و نیز هزینه ورود اطلاعات و فهرست‌نویسی، که البته قبول همه این هزینه‌ها برای شرکت‌ها و مراکز کوچک، توجیه اقتصادی مناسب را نخواهد داشت.
موارد ذکر شده و محدودیت‌های کتابخانه‌های مراکز کوچکتر، باعث شده که شرکت‌های مختلف نرم‌افزاری، نرم‌افزارهای کوچکتری را با امکانات کمتر، به این قبیل از کاربران ارائه دهند. نکته مهم قابل توجه این است که امکانات لازم برای اتوماسیون یک کتابخانه کوچک، تفاوت چندانی با امکانات مورد نیاز برای اتوماسیون کتابخانه‌های بزرگ ندارد. بنا‌براین، روش کم‌کردن هزینه‌ها برای مراکز کوچکتر، کم کردن امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزار نیست.
نوسا راه‌حل ارائه نرم‌افزار ناقص و ناکارآمد را پیشنهاد نمی‌کند و برای حل این موارد، طرح‌های قاف و سام را پیشنهاد کرده و با تعدیل هزینه‌های آن، امکان استفاده از نرم‌افزارهای حوزه مدیریت اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

 طرح قاف
مراکز عضو طرح قاف می‌توانند اطلاعات مربوط به کتابخانه و اسناد خود را از طریق قابلیت ورود اطلاعات از راه دور وارد پایگاه‌های اطلاعاتی مخصوص به خود در سرور سیمرغ کرده و بعد از آن از تمامی امکانات و قابلیت‌های موجود در نرم‌افزار سیمرغ بهره‌مند ‌شوند. تعدیل هزینه‌ها برای این مراکز با پشتیبانی شرکت نوسا صورت گرفته‌ است.

نمودار مقایسه هزینه نرم‌افزار سیمرغ و طرح قاف

 


طرح سام
در این طرح، فهرست‌نویسی کتاب‌ها از قبل انجام شده و در اختیار همه کاربران طرح سام قرار گرفته‌ است.  تفاوت اصلی دو طرح سام و قاف در هزینه ورود اطلاعات کتابشناختی است، که در طرح سام این هزینه نیز از لیست هزینه‌های لازم برای استفاده از نرم‌افزار خط خورده شده است. با توجه به حذف هزینه ورود اطلاعات کتابشناختی، کاربران این طرح به راحتی می‌توانند از پایگاه داده کتاب استفاده نمایند.

 نمودار مقایسه طرح‌های قاف و سام