Menu

مدیریت اطلاعات میراث فرهنگی ققنوس

ققنوس عنوان خانواده‌ای از منابع اطلاعاتی به هم مرتبط و برنامه‌های کاربردی متناظر با آن‌هاست. خانواده‌ای که بر زیرساخت نرم‎افزاری/ سخت‌افزاری واحدی بنا شده‌اند. زیرسیستم‌هایی که برخی همگانی و قابل استفاده عمومی و برخی اختصاصی و مورد استفاده مخاطبانی خاص از یک سازمان یا مجموعه کاری هستند. بنا شدن مجموعه‌ای از برنامه‌‌های کاربردی بر یک شالوده هدف یکپارچگی را دنبال می‌کند. چهره کارکردی ققنوس از دریچه برنامه‌های کاربردی آن آشکار می‌شود. هر برنامه کاربردی با توجه به ویژگی‌های تعریف شده در طراحی آن از دیگر برنامه‌ها متمایز می‌شود، اما کلید واژه‌ای که این خانواده را گرد هم می‌آورد "میراث فرهنگی" (Cultural Heritage) است. میراث فرهنگی با معنای وسیع کلمه که پایه در مفاهیم تاریخ، فرهنگ و هنر دارد؛ گرایش‌های حرفه‌ای چون کتابداری، موزه‌داری، باستان‌شناسی، معماری و چون آن‌ها را در برمی‌گیرد.

 


سازمان‌دهی متمرکز با هدف ایجاد یکپارچگی و هم‌افزایی اطلاعاتی

 وجود فراداده‌های یکسان و سازگار به عنوان یک پشتوانه نظری در سیستم ققنوس، امکان یکپارچگی و هم‌افزایی اطلاعات را میسر کرده است

امکان ایجاد پایگاه‌های داده با حداکثر انعطاف

ایجاد پایگاه‌های مختلف همراه با واسط کاربری کاملا انعطاف پذیر همراه با طراحی فرم‌ها و گزارشات مرتبط به دلخواه مدیر سیستم

پشتیبانی از استانداردهای وب معنایی Linked Open Data

پشتیبانی از این استاندارد یک چارچوب مشترک فراهم می‌آورد تا امکان به اشتراک گذاشتن داده‌ها به راحتی انجام شود

معماری Service Oriented Architecture

ققنوس با تکیه بر معماری SOA
  پیچیدگی تقابل کاربر با سیستم را به حداقل رسانیده است

ساختار اطلاعات مبتنی بر هستی‌شناسی (Ontology)

با توجه به جهان‌بینی پایه‌های ققنوس، چنین شالوده‌ای زمینه ایجاد  ساختاری جامع و مانع برای اطلاعات را فراهم آورده است

صدور و فراخوانی اطلاعات خارج از سیستم با فرمت RDF

با استفاده از نگاه هستی‌ شناسانه به اطلاعات و پشتیبانی از استانداردهای RDF صدور و فراخوانی اطلاعات از منابع و مراجع سازگار میسر شده است


امکانات پرکاربرد سيستم مدیریت اطلاعات میراث فرهنگی ققنوس

نرم‌افزار ققنوس دارای امکانات بسیاری است که کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند. اهم امکانات عبارتند از:

  • امکان مرور و ملاحظه اطلاعات به صورت درختی
  • امکان استخراج اطلاعات تکمیلی از وب و بازنمایی در کنار اطلاعات پایگاه داده
  • امکان تغییر فرم نمایش هنگام اجرای گزارش
  • امکان اخذ گزارش آماری از یافته‌های هر جستجو
  • بازتاب CIDOC در ساختار طراحی فرم‌های برنامه
  • حافظه موقت درون برنامه‌ای
  • امکان ارجاع به منابع وب
  • امکان تعریف انواع پایگاه‌ داده
  • امکان تعریف پایگاه‌ داده مستندات
  • ابزار ترجمه
  • امکان اعمال محدودیت بر تعداد یافته‌های حاصل از جستجو
  • امکان ملاحظه اولیه تعداد یافته‌ها پیش از بازنمایی فهرست آن‌ها
  • امکان اعمال محدودیت تعدادی بر یافته‌های بازنمایی شده

خدمات جانبی

شرکت نوسا با توجه به ساختارها و نيازهای گوناگون موزه‌ها و سازمان‌های میراث فرهنگی، مراکز تولید و نگهداری اسناد از نرم افزار ققنوس، خدمات جانبی زیر را ارائه می‌دهد:

  • مدیریت و حفاظت فیزیکی اطلاعات
  • استخراج اطلاعات از منابع سازگار
  • تبديل اطلاعات

نرم‌افزار هدیه ققنوس

هدیه ققنوس یکی از برنامه‌های کاربردی خانواده ققنوس است که برای استفاده همگانی طراحی شده است. این برنامه کاربردی دسترسی کاربران خود را به گنجینه‌ای سامان یافته از چندین هزار اثر تاریخی و باستانی فراهم می‌کند. سامان‌دهی اطلاعات آثار و امکانات نرم‌افزار چنان است که برنامه را برای کاربرانی با گرایش‌های متفاوت حرفه‌ای قابل استفاده می‌کند. کارشناسان و علاقه‌مندان حوزه‌های مختلف تاریخ، موزه و موزه‌داری، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و فرهنگ، معماری و مرمت آثار، گرایش‌های متنوعی از هنر و بسیاری دیگر از شاخه‌های علوم انسانی می‌توانند از این نرم‌افزار برای پژوهش و مطالعه بهره بگیرند. به جز استفاده تخصصی، هدیه ققنوس می‌تواند برای هر علاقه‌مند عمومی تاریخ و فرهنگ نیز، بدون داشتن هیچ پیش‌نیاز علمی خاصی، منبع مفید مطالعه باشد. همچنین کارشناسان علم اطلاعات می‌توانند از آن به عنوان نمونه‌ای از یک سیستم اطلاعاتی خانواده ققنوس بهره برده و برخی قابلیت‌های ققنوس را که از طریق آن آشکار می‌شود مطالعه نمایند.

امکانات سیستم ققنوس به این برنامه کاربردی نیز امکان داده است که دسترسی کاربر خود به منابع مطالعاتی خارجی را نیز فراهم سازد. واسط کاربری برنامه هدیه ققنوس نیز با تکیه بر امکاناتی که از زیر ساخت ققنوس وام می‌گیرد تجربه کاربری تازه‌ای را برای کاربر خود فراهم میکند. مجموعه اطلاعات هدیه ققنوس مجموعه‌اطلاعاتی پویا و به طور پیوسته در حال تغییر و تکنیل است. هربار مراجعه به این نرم‌افزار می‌تواند مقارن با مواجهه با مجموعه‌ای تازه از اطلاعات و آثار باشد.


راهکارهای نوسا

میراث فرهنگی با معنای وسیع کلمه که پایه در مفاهیم تاریخ، فرهنگ و هنر دارد، گرایش‌های حرفه‌ای چون کتابداری، موزه‌داری، باستان‌شناسی، هنر و نظیر آن‌ها را در برمی‌گیرد، و مشتمل بر داشته‌های قابل لمسی چون کتاب‌ها، اشیاء، اشخاص و مکان‌ها یا موارد غیر قابل لمسی چون رویدادها، باورها و انگاره‌هاست. ققنوس بر مبنای جهان‌بینی ژرف‌نگری از اطلاعات حوزه میراث فرهنگی ساخته شده که حاصل مطالعات چندین ساله کارشناسان جهانی این حوزه است. شرکت نوسا به مراکز و سازمان‌های مختلف، با توجه به ضرورت‌ها و نیازهایشان، نصب و پیاده‌سازی نرم‌افزار مدیریت اطلاعات میراث فرهنگی ققنوس خود را در قالب یک راهکار، پیشنهاد می‌نماید. در ارائه این راهکار، عوامل مختلفی از جمله نوع منابع و اسناد، شکل سازمانی، وسعت و فراگیری، امکانات سخت‌افزاری و شبکه‌ای، نیروی انسانی متخصص، شیوه‌های مدیریت و کنترل دسترسی به منابع مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.  

جهت آشنایی با راهکار پیشنهادی نوسا برای شرکت یا سازمان شما، به صفحه‌ی اختصاصی راهکار مناسب خود وارد شوید:

دانشگاه‌ها معمولاً برحسب تقسیم‌بندی رشته و گروههای آموزشی به تعدادی دانشکده تقسیم می‌شوند و باهدف ترویج علم، در زمینه‌‌های مختلف علوم و فنون به ارائه آموزش و انجام پژوهش می‌پردازند. دانشگاه‌های دولتی، آزاد، غیر‌انتفاعی، پیام‌نور، جامع علمی‌ و کاربردی در این رده قرار می‌گیرند. مراکز آموزش عالی نیز مؤسساتی هستند که به‌ صورت مستقل و یا تابعه دانشگاه‌ها ایجاد شده و اهم فعالیت‌های آن، آموزشی است مانند مراکز آموزش عالی زیر نظر وزارت درمان و بهداشت.