Menu

نوسا در شرکت‌های بازرگانی

ساختار بازرگانی از رایج‌ترین ساختارهای کسب و کار است که می‌تواند از یک فروشگاه کوچک تا شرکت‌های بسیار بزرگ چند ملیتی را شامل شود. فرآیندهای ساختارهای بازرگانی از ساختارهای تولیدی یا پیمانکاری ساده‌تر هستند اما مدیران ساختارهای بازرگانی نیازهایی دارند که ساختارهای تولیدی و پیمانکاری اصولاً با این نیازها مواجه نمی‌شوند. شاید مهمترین تفاوت، در بحث حسابداری است. پیچیدگی ساختارهای تولیدی و پیمانکاری در مدیریت فرآیندهای داخلی است که عموماً جنبه مالی پیچیده‌ای ندارند و نیازمند کنترل‌های داخلی است. اما در ساختارهای بازرگانی بیشتر رخدادها در ارتباط با ذینفعان بیرونی – مانند تأمین‌کننده و مشتری – هستند، در نتیجه جنبه مالی فرآیندها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در نتیجه موضوعات مانند گزارشات فصلی خرید و فروش در شرکت‌های بازرگانی بسیار پررنگ و حیاتی خواهند بود. در این مقاله، سعی بر این است که سیستم اطلاعاتی مدیریت یک ساختار بازرگانی پیچیده تشریح گردد. سازمان‌های کوچک‌تر می‌توانند به فراخور نیاز از بندهای مجزای این راهکار استفاده کنند.


مهم‌ترین اجزای کاری یک ساختار بازرگانی



هر فرآیند، واحدهای سازمانی و ذینفعان مختلفی را درگیر می‌نماید که یکپارچه سازی ارتباطات بین این افراد و واحدها اهمیت به سزایی دارد. سیستم مالی یکپارچه نوسا به عنوان بستر نرم‌افزاری یک سیستم اطلاعاتی مدیریت، به بهترین نحو می‌تواند با ثبت کلیه رخدادهای مالی در محل وقوع، به مدیران این امکان را بدهد که به صورت یکپارچه هم عملیات بازرگانی را مدیریت و کنترل نمایند هم مسائل مالی را نظارت و اجرا کنند.
کلیه فرآیندهای ساختار بازرگانی، همزمان دارای دو جنبه عملیاتی و حسابداری هستند. از این رو، در ادامه از دیدگاه عملیاتی و دیدگاه مالی کلیه جنبه‌های سیستم اطلاعاتی را بررسی می‌نماییم.


فرآیند خرید و دریافت کالا  

فرآیند خرید و دریافت کالا
فرآیند خرید دو قسمت اساسی دارد: مراحل قبل از ورود کالا به انبار و مراحل حین و پس از ورود کالا. عملیات پیش از ورود ممکن است شامل مذاکرات و استعلام قیمت، برگزاری مناقصه، تبادل نمونه و آزمایش آن، عقد قرارداد، پرداخت پیش‌پرداخت، بارگیری و ترخیص و سایر موارد مشابه باشد. پس از ورود هم عملیات مختلف انبارداری و حسابداری مرتبط با ورود کالا، بستانکار شدن تأمین کننده و تعیین بهای ورود انجام می‌شود.

حوزه عملیاتی
فرآیند خرید معمولاً از یک درخواست آغاز می‌شود. سیستم انبار نوسا با داشتن امکان برگه‌های درخواست می‌تواند فرآیند خرید را از هر واحد متقاضی آغاز کند. حتی با تعریف نقطه سفارش در انبار می‌توان درخواست‌های خرید خودکار صادر نمود. تعریف تأمین کنندگان در درخت مراکز تأمین و مصرف صورت می‌گیرد. درخت مراکز تأمین و مصرف هم مانند درخت کالا ساختاری ۲۰ سطحی دارد. تفکیک تأمین کنندگان داخلی، خارجی، خصوصی، دولتی و غیره در این ساختار به راحتی امکان‌پذیر است. با استفاده از گزارشات نوسا می‌توان سوابق بهای خرید از هر تأمین کننده یا از کلیه تأمین‌کنندگان را استخراج نمود تا در استعلامات از آن استفاده کرد.
روال دریافت کالا به خصوص در خریدهای خارجی می‌تواند طولانی و هزینه‌بر باشد. اگر سازمان دارای یک تیم ترخیص در گمرکات باشد با استفاده از اتصال آنلاین SOAP و نرم‌افزار مدیریت خرید می‌تواند هزینه های ترخیص را به لحظه و آنلاین در اختیار داشته باشد.
در صورتی که کالای خریداری شده نیازمند قرنطینه و کنترل کیفیت باشد، برگه‌های رسید موقت به کمک فرآیند خرید می‌آیند. بررسی وضعیت تک‌تک برگه‌های درخواست، برگه‌های رسید موقت و رسید انبار به راحتی با چند کلیک امکان پذیر است.
حوزه مالی
وظیفه حسابداری خرید، تعیین بهای تمام شده خرید و قیمت‌گذاری رسید خرید کالا در انبار است. نرم‌افزار خرید و مدیریت هزینه نوسا با ثبت کلیه فاکتورهای فرآیند خرید و اختصاص فاکتورها به رسید انبار و تسهیم خودکار هزینه‌های خرید، می‌تواند زحمت محاسبات بهای خرید را به حداقل برساند.
سیستم حسابداری ارزی نوسا به حسابداران کمک می‌کند تا خریدهای ارزی اعتباری را با بهای استاندارد رسید کنند و در زمان مشخص شدن نرخ ارز با ثبت اسناد تسعیر به سرعت بهای خرید کالا را به‌روز رسانی کنند.
در زمانی که نرخ واقعی کالای وارداتی مشخص می‌شود طبیعتاً بایستی بهای خرید اصلاح شود و این تغییر بها در کلیه برگه‌های خروج کالا از انبار تأثیرگذار خواهد بود. بدین منظور نوسا برگه‌های اصلاح بها را معرفی نموده است که با استفاده از این برگه حسابدار خرید می‌تواند بهای برگه عملیاتی شده انبار را بدون تغییر در ترتیب اسناد حسابداری اصلاح نماید. یکپارچگی نرم افزار مدیریت هزینه با نرم‌افزار انبار به مدیران این اطمینان را می‌دهد که در صورت اصلاح یک فاکتور هزینه، بهای خرید کالا در انبار اصلاح می‌گردد و در نهایت برگه‌های اصلاح بها در کلیه رخدادهای انبار وابسته ثبت می‌گردند. صدور خودکار گزارشات فصلی خرید با استفاده از نرم‌افزار خرید و مدیریت هزینه نیز از امکانات بسیار کاربردی این سیستم است.
 

فرآیند مدیریت و نگهداری کالا

فرآیند ارسال و تحویل کالا
مهم‌ترین وجه مشترک در کلیه فرآیندهای بازرگانی، خود کالا است. مدیریت کالا به عنوان هسته تفکر بازرگانی چنان اهمیتی دارد که بایستی بیشترین تمرکز مدیریت یک ساختار بازرگانی بر مدیریت صحیح کالا باشد. مدیریت کالا مجموعه فعالیت‌های شناخت و تعریف کالاها، شناخت انبار و طرف حساب‌های آن، تعریف فرآیندهای گردش کالا از لحظه ورود تا لحظه خروج آن از سازمان است. نیازهای عمومی مربوط به حوزه مدیریت کالا در سیستم مالی یکپارچه نوسا با نرم‌افزار انبار مرتفع می‌شوند.

حوزه عملیاتی
نرم‌افزار انبار نوسا با داشتن ساختار درختی در تعریف کالا، می‌تواند در مدیریت کالاها به شرکت‌های بازرگانی قدرت زیادی بدهد. با تعریف کالاها در ۲۰ سطح و امکان استفاده از الگوهای کد کالا به شما اجازه می‌دهد کلیه کالاهای تجاری را بدون محدودیت تعریف نمایید. طبقه‌بندی درختی با امکان اخذ گزارشات مقایسه‌ای در لایه‌های مختلف به سازمان‌ها کمک می‌کند تا اشراف کاملی بر وضعیت کسب و کار خود داشته باشند. امکان تعریف انواع واحدهای شمارش و ثبت رخدادهای انبار با واحدهای اصلی و فرعی مختلف هم از امکانات دیگر این سیستم است که در سیستم‌های بازرگانی بسیار ضروری است، زیرا در بسیاری مواقع تأمین کننده از یک واحد برای شمارش کالا استفاده می‌کند که با نیاز واحد فروش در بازار متفاوت است. شرکت‌های بازرگانی بزرگ انبارهای متعددی دارند که معمولاً هر انبار در دسترس تیم انبارداری مجزایی است و حتی تیم‌های فروش مختلف دسترسی انحصاری به بعضی انبارها دارند. قابلیت تعریف نامحدود انبارها و تخصیص دسترسی کاربران به انبارها هم در امکانات پایه سیستم نوسا پیش‌بینی شده است. بدین ترتیب می‌توان انباردارها و فروشندگان را به انبارهای معینی محدود نمود و از عدم تداخل رخدادهای انبار اطمینان کسب نمود. ضمناً برای به حداقل رساندن خطای انسانی در فرآیندهای انبار، نوسا قابلیت استفاده از بارکد را ارائه می‌کند. نرم‌افزار انبار نوسا قابلیت تعریف نامحدود برگه‌های انبار بر اساس رخدادهای اساسی انبار را دارا است. کلیه این برگه‌ها می‌توانند به برگه‌های درخواست معادل متصل شوند. برگه‌های انبار قابلیت شخصی‌سازی و اختصاصی برای کاربران دارند و با فرم‌های نمایشی و چاپی متنوع می‌توانند انواع فرآیندهای مرتبط با عملیات کالا را مدیریت نمایند. سازمان‌هایی که با کالاهای فاسد شدنی سر و کار دارند – مانند مواد غذایی، دارویی و شیمیایی – یا ردیابی کیفیت پارت‌های مختلف مواد و کالا برایشان اهمیت به سزایی دارد می‌توانند از امکان بچ در هنگام ثبت برگه‌های انبار بهره ببرند. بچ یک پارامتر شناور است که در هنگام ثبت برگه انبار تعریف شده و موجودی کالا را از بعد جدیدی طبقه‌بندی می‌کند. شرکت‌های بازرگانی که در حوزه واردات و صادرات فعالیت می‌کنند و ردیابی کیفیت کالاها برای کسب و کارشان اهمیت زیادی دارد می‌توانند از این قابلیت بیشترین استفاده را ببرند. مشکل دیگری که سازمان‌های بازرگانی با آن درگیر هستند انبارگردانی است. انبارگردانی انبارهای بسیار بزرگ معمولاً زمان زیادی نیاز دارد و نمی‌توان یک یا دو هفته انبار را تعطیل نمود. با استفاده از فرآیند مدیریت انبارگردانی در نرم‌افزار انبار نوسا می‌توان انبارگردانی سالانه به انبارگردانی جزء به جزء هفتگی یا ماهانه تبدیل نمود و با چاپ خودکار برگه‌های شمارش چندباره در محدوده انبارگردانی (یک گروه کالا یا یک قسمت از انبار) و چاپ تگ‌ها، عملیات انبارگردانی را بسیار تسریع نمود.
حوزه مالی
یکپارچگی انبار تعدادی و ریالی نوسا جلوی بروز هر گونه مغایرت اطلاعاتی بین انبار تعدادی و انبار ریالی را می‌گیرد و موجب صرفه‌جویی بسیار مهمی در نیروی انسانی می‌گردد. ثبت هر رخداد تعدادی انبار، موجب ثبت رخداد ریالی به صورت پیش‌نویس می‌گردد و حسابدار انبار فقط عملیات قیمتگذاری برگه ورود یا کنترل و عملیاتی نمودن برگه خروج را بر عهده دارد.
روش‌های قیمت‌گذاری متعدد مانند فایفو، میانگین به تفکیک انبار، میانگین کلی و شناسایی ویژه در شرکت‌های بازرگانی اهمیت زیادی دارند. برای مثال در صورتی که شرکت‌هایی که با کالاهای رایگان و اشانتیون برخورد زیادی دارند – مثل شرکت‌های پخش و توزیع – از روش فایفو استفاده کنند نوسانات قیمتی ورود کالا بسیار زیاد خواهد بود، در نتیجه به این دسته شرکت‌ها توصیه می‌گردد که از روش میانگین استفاده کنند که تأثیر اقلام رایگان را بر روی کلیه کالاها تسهیم کنند.

استفاده از الگوهای عملیات مالی متعدد و اختیاری برای گروه‌های مختلف کالا از امکانات بسیار کاربردی نرم‌افزار انبار نوسا است. برای مثال شرکت‌های حق‌العمل‌کاری که کالاهای امانی را خرید و فروش می‌کنند بایستی کالاهای امانی را در حساب‌های انتظامی رسید کنند و کالاهای ملکی را در حساب موجودی کالا. این تفاوت را در الگوی عملیات مالی متفاوت می‌توان مشاهده نمود.
ارائه گزارش سود و زیان ناخالص به لحظه یک سازمان فروش نیازمند یک سیستم انبارداری دائمی است که تک‌تک رخدادهای خروج کالا از انبار به صورت آنلاین قیمت‌گذاری شوند و سند بهای تمام شده کالای فروش رفته ثبت گردد.

نرم‌افزار نوسا با ارائه گزارشات یکپارچه فروش و انبار می‌تواند سود و زیان ناخالص تک تک رخدادهای فروش را محاسبه نماید که به بعضی از کاربردهای این گزارش در قسمت بعد اشاره خواهد شد.

نرم‌افزار انبار نوسا با استخراج فوری اطلاعاتی مربوط به بهای آخرین خرید، بیشترین بهای خرید، بهای استاندارد و سایر اطلاعات قیمتی به مدیران کمک می‌نماید تصمیمات مربوط به حوزه مدیریت کالا را قبل از اخذ ارزیابی نمایند.




فرآیند فروش کالا 

فرآیند ارسال و تحویل کالا
فرآیند فروش، فرآیندی بسیار پیچیده است زیرا از طرفی در هر سازمان قوانین و شرایط خاصی وجود دارد، از طرف دیگر ذینفعان یک فرآیند فروش می‌توانند متعدد باشند. در ساده‌ترین حالت ممکن، یک فروشنده و یک مشتری درگیر فرآیند فروش هستند. یک روال فروش پیچیده می‌تواند شامل پیش‌فاکتور (تأیید نشده و تأییده شده)، درخواست (تأیید نشده و تأییده شده)، حواله انبار و فاکتور باشد.

حوزه عملیاتی
ساختار درختی تعریف مراکز تأمین و مصرف به طبقه‌بندی مشتریان و ذینفعان کمک شایانی می‌کند. این طبقه‌بندی درختی هم به اخذ گزارش از وضعیت فروش گروه‌های مختلف مشتریان کمک می‌کند، هم در تعریف تعرفه، تخفیف، قوانین پورسانت و غیره کاربرد دارد.
ساختار تعریف مراکز به مدیران فروش کمک می‌نماید یک شخص را هم‌زمان به عنوان مشتری، نماینده، بازاریاب و حتی پرسنل تعریف نمایند و با نقش‌های مختلف در فرآیندهای مختلف ظاهر گردد. امکان مدیریت اعتبار مشتری زحمت کنترل مانده حساب مشتری را از دوش کارشناسان فروش برمی‌دارد و سیستم به‌صورت خودکار اخطار مانده اعتبار صادر می‌کند.
قوانین تعرفه‌ها، تخفیفات، پورسانت‌ها و جوایز (که با عنوان تعرفه، تغییر تعرفه، مکمل بها و مکمل کالا شناخته می‌شوند) می‌توانند تابعی از پارامترهای مختلف فاکتور مانند مشتری، بازاریاب، نماینده، محل جغرافیایی، شرایط پرداخت، شرایط تحویل و ... باشند و به مدیران انعطاف زیادی در تعریف قوانین بدهد.
گزارشات نرم‌افزار فروش نوسا از قوی‌ترین امکانات این سیستم هستند که کاربران و مدیران اجازه می‌دهد گزارشاتی در ابعاد مختلف و با تحلیل جنبه‌های مختلف ریالی و تعدادی اخذ کنند. انوع گزارشات عملیاتی، تفکیکی، و گردش فروش بر اساس نسبت پارامترهای مختلف فروش به یک دیگر می‌توان ایجاد و تحلیل نمود.
همان طور که گفته شد با استفاده از گزارشات یکپارچه فروش و انبار، سود و زیان ناخالص عملیات فروش محاسبه می‌گردد. بدین ترتیب می‌توان سود و زیان فروش به مشتریان، نمایندگان، مراکز فروش، گروه‌های کالا و سایر دسته‌بندی‌ها را به سرعت و راحتی محاسبه نمود.
حوزه مالی
در شرکت‌های بازرگانی حسابدار فروش رکن بسیار مهمی از سیستم مالی است. زیرا در اولین قدم حسابدار فروش کنترل کننده کلیه اسناد فروش است و باید رعایت مقررات فروش شرکت (اعتبار، وجوه و اسناد دریافتنی، تعرفه، تخفیفات ارائه شده و ...) را در کلیه فاکتورها کنترل نماید و در گام بعد باید سند حسابداری را ثبت کند. سند حسابداری فروش سند پیچیده‌ای است که تحلیل و ثبت آن نیازمند دانش و تجربه به سزایی است. ساختار یک سند حسابداری فروش را می‌توان به صورت زیر بیان نمود:
  • فروش خالص و بهای تمام شده کالای فروش رفته بایستی به مرکز فروش مشخصی متصل گردند. مرکز فروش معمولاً یک واحد مستقل فروش در سازمان است. تعیین طرف حساب فروش هم وابسته به شرایط مختلفی است و ممکن است طرف بدهکار غیر از مشتری باشد.
  • هزینه‌های فروش (مانند تخفیفات و جوایز) پس از تعیین ماهیت هزینه بایستی جذب مرکز هزینه واحد فروش شوند. در صورتی که مرکز هزینه فروش با مرکز فروش یکسان باشد با یک مرکز سود مواجه هستیم.
  • هزینه پورسانت‌ها از طرفی باید جذب مرکز هزینه شود و از طرف دیگر طرف حساب پورسانت پرداختنی باید مشخص گردد.
نرم‌افزار فروش نوسا هم از فروش ارزی پشتیبانی می‌کند و مدیریت کامل حساب‌های ارزی و تسعیر آنها را انجام می‌دهد. گزارشات کامل فروش‌های ارزی بر اساس واحد پول ارزی یا ریالی هم قابل ارائه هستند. قابلیت صدور گزارشات فصلی فروش نیز به‌طور کامل در این نرم‌افزار گنجانده شده است و نیاز به استخراج دستی اطلاعات را از بین برده است.

فرآیند ارسال و تحویل کالا 

فرآیند ارسال و تحویل کالا
فرآیند ارسال و تحویل کالا معمولاً در پایان فرآیند فروش اتفاق می‌افتد و از مهم‌ترین و سنگین‌ترین گام‌های فروش است زیرا در صورتی که بار به موقع ارسال نشود، در زمان مناسب و محل صحیح تحویل داده نشود، بین بار ارسالی و فاکتور مغایرت وجود داشته باشد و هر مشکل مشابهی، نارضایتی مشتری بسیار فوری و قطعی خواهد بود. پس اهمیت نظارت کامل بر عملیات واحد ارسال و اخذ تأییدیه از مشتریان اهمیت به سزایی دارد.

حوزه عملیاتی
با تعریف انواع فیلدهای آدرس در دفترچه تلفن و امکان چاپ این فیلدها در فرم چاپی حواله انبار می‌توان محل تحویل بار را به دقت مشخص نمود. تعیین محل تحویل بار متفاوت از آدرس مشتری، حتی تعیین طول و عرض جغرافیایی آدرس از امکانات بسیار مفید سیستم انبار نوسا برای واحد نقلیه و ارسال هستند.
یکی از مهمترین موضوعات در واحدهای نقلیه داخلی، کنترل هزینه‌های نقلیه و نگهداری و تعمیرات خودروها است. بعضی از امکانات مفید در جهت کنترل هزینه خودروها عبارتند از کنترل مصرف لوازم یدکی خودروها با نرم‌افزار انبار، ثبت فاکتورهای هزینه تعمیرات با نرم‌افزار خرید و مدیریت هزینه و کنترل نسبت هزینه به عملکرد خودروها. در سازمان‌های خرده‌فروش که ممکن است بار چند مشتری در یک ماشین ارسال گردد با استفاده از امکان دسته‌بندی فاکتورهای فروش بر مبنای مناطق جغرافیایی می‌توان مدیریت ماشین‌ها را انجام داد.
حوزه مالی
در بعضی از شرکت‌ها، صدور فاکتور را منوط به تأیید دریافت بار توسط مشتری می‌نمایند (در صورتی که تحویل بار بر عهده فروشنده باشد). انجام چنین کنترل‌هایی نیازمند دقت بالایی توسط کاربر است. در چنین مواقعی معمولاً فروشنده موظف است با اخذ گزارش از پیش‌فاکتورهای ارسال شده و فاکتور نشده، فهرست مشتریان را استخراج کند و با پیگیری از مشتریان و کسب اطمینان از وصول بار، فاکتور را صادر نماید.
نکته دیگری که در فرآیند ارسال وجود دارد این است که ثبت هزینه‌های ارسال را به جای واحد حسابداری می‌توان بر عهده خود واحد ارسال گذاشت و این واحد با استفاده از نرم‌افزار مدیریت هزینه تک به تک بارنامه‌ها را مستقیماً ثبت می‌نماید و واحد حسابداری دریافت و پرداخت صرفاً طرف حساب فاکتور و بارنامه را ثبت می‌کند و سند هزینه را صادر می‌کند.

فرآیند وصول مطالبات 

فرآیند ارسال و تحویل کالا
فرآیند وصول مطالبات یک فرآیند گسترده و بسیار مهم در سازمان‌های بازرگانی است که هماهنگی بالایی بین واحد فروش و حسابداری می‌طلبد. سیستم یکپارچه نوسا با استفاده از دو نرم‌افزار فروش و دریافت و پرداخت و ارائه گزارشات ترکیبی این دو سیستم به مدیران مالی و فروش کمک می‌نماید این فرآیند پیچیده را با دقت و سرعت بالایی مدیریت نمایند.

حوزه عملیاتی
وصول مطالبات سریع و صحیح جزء لاینفک یک سیستم فروش پویا است. ایجاد صندوق‌های فروش در ترمینال‌های فروش جهت اخذ پول، چک و POS یکی از الزامات سیستم‌های فروش شده است.
نرم‌افزار دریافت و پرداخت نوسا به فروشندگان این امکان را می‌دهد که برای هر نوع سند یا وجه دریافتی مدارک خاص تعریف کنند و رسید معادل به مشتری ارائه کنند.
از سوی دیگر در بسیاری مواقع مشتری با تعداد زیاد چک تصفیه حساب می‌نماید. کاربرگ محاسبه رأس اسناد دریافتنی به سرعت و دقت می‌تواند جمع مبلغ و رأس اسناد را محاسبه کرده و به فروشنده کمک کند سررسید اسناد را با سررسید فاکتور تنظیم نماید.
در شرکت‌هایی که با فروش اعتباری و اسنادی سر و کار زیادی دارند مدیریت اسناد دریافتنی مشتریان و مقایسه رأس بدهی مشتری با رأس اسناد از وظایف روزمره واحد فروش است. نرم‌افزار دریافت و پرداخت نوسا با استفاده از کاربرگ محاسبه رأس می‌تواند به کاربران واحد فروش یا حسابداری فروش در مدیریت سررسیدها و رئوس اسناد یاری نماید.
فرآیند تصفیه صندوق‌های فروش ارسال وجوه و اسناد به خزانه مرکزی هم فرآیندی بسیار مهم است که با استفاده از امکانات نرم‌افزار دریافت و پرداخت نوسا می‌توان سرعت و دقت این فرآیند را افزایش داد.

حوزه مالی
تطبیق سررسید اسناد دریافتنی و فاکتورها یکی از مهم‌ترین گام‌های این فرآیند کنترلی است. کنترل حساب مشتریانی که گردش بالایی دارند صرفاً با استفاده از مدیریت سررسید امکان‌پذیر است و بایستی کلیه فاکتورهای ایشان و دریافتی‌ها از ایشان بر مبنای سررسید ثبت و مدیریت شوند. مدیریت تصفیه اسناد دریافتنی و گردش اسناد بین شرکت و بانک هم در شرکت‌های بزرگ روال پیچیده‌ای است که با استفاده از روال‌های خودکار نرم‌افزار دریافت و پرداخت نوسا به راحتی قابل انجام است. حسابدار دریافت و پرداخت می‌تواند به سهولت اسناد سررسید شده را جدا کند، سند تبدیل به در جریان وصول را ثبت کند و بعد از وصول چک سند وصولی را ثبت نماید. کلیه این ثبت‌ها با استفاده از روال‌های خودکار دریافت و پرداخت قابل انجام هستند و کاربر نیازی به ثبت دستی اسناد حسابداری دریافت و پرداخت ندارد. ابزار تصفیه رخدادها در نوسا نیز یک امکان استثنایی و قدرتمند است که برای تصفیه فاکتور به فاکتور در شرکت‌های بازرگانی استفاده می‌شود. به کمک این ابزار، حسابدار دریافت و پرداخت می‌تواند وصولی‌های مختلف مشتری را به فاکتورهای وی متصل نماید و دقیقاً فاکتورهای باز را مشخص نماید. این نکته هم قابل ذکر است که گردش بالای اسناد پرداختنی در شرکت‌های بازرگانی یک معضل اساسی است که با استفاده از سیستم چاپ چک نوسا جلوی بروز خطای نگارشی و ثبتی در اسناد پرداختنی گرفته می‌شود و دقیقا همان چکی که چاپ شده است سند می‌خورد و هیچ مغایرتی به وجود نمی‌آید.

نرم‌افزارهای مورد نیاز در این راهکار

سایر راهکارهای مرتبط

  • در صورتی که شرکت بازرگانی شما فعالیتی مانند بسته‌بندی هم انجام می‌دهد، برای توضیح بیشتر در مورد این فرآیند تولیدی به راهکار ویژه نوسا برای شرکت‌های تولیدی مراجعه فرمایید.
  • شرکت‌های بازرگانی بزرگ که شعب متعدد دارند نیازهای ویژه‌ای دارند که می‌توانید در راهکار ویژه نوسا برای شرکت‌های دارای شعب مطالعه فرمایید.
  • در صورتی که شما خدمات جانبی و خدمات پس از فروش هم ارائه می‌کنید توصیه می‌کنیم که نگاهی به صفحه مربوط به راهکار ویژه نوسا برای شرکت‌های خدماتی بیندازید.